Sunday, October 21, 2012

PAVLOVA

H A I
hari ni rase tekanan. 
sebab nye.. bile dapat tahu CARA nak buat PAVLOVA ni mudah SGT!

haiiiihhhh!!!

cepat lah jumaat !! nak balik !!!

NAK BUATTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT

Resepi Pavlova

Bahan-bahan :

4 biji putih telur 
1 cawan gula kastor ( saya guna 3/4 cawan untuk mengurangkan manis)
1/2 sudu teh esen vanilla
1 sudu teh cuka masakan
1/2 sudu besar tepung jagung

Topping/hiasan :

1 cawan (240 ml ) whipping cream
1 1/2 sudu besar gula halus - saya pakai gula icing.
1/2 sudu teh esen vanilla

Tip sebelum membakar :

1- Pastikan (baca dengan nada garang. hihi) ketika mengasingkan antara telur putih dan kuning, tiada sedikit (langsung) telur kuning yang masuk dalam telur putih. Untuk memudahkan kerja, gunakan telur yang disimpan dalam peti sejuk. Telur yang sejuk, mudah untuk diasingkan antara kuning dan putih. Bila nak digunakan, pastikan putih telur berada dalam suhu bilik. Jangan guna masa telur masih sejuk.

2- Periksa peralatan yang digunakan bersih dari sebarang air dan kesan minyak. Lain la kalau korang tak kisah. Dalam hati duk kata," apasal la meringue aku tak bertanduk langsung." heh.

Cara-cara :

1- Pukul putih telur menggunakan hand mixer dengan kelajuan perlahan. Kalau ada stand mixer lagi senang. Tengok je. Tangan tak payah kerja. Pukul sehingga adunan menjadi 'soft peak form'. Apa eh istilah melayu dia.? 

2- Kemudian, dengan kelajuan yang tinggi, masukkan gula sudu demi sudu sambil terus putar adunan. Masa ni adunan akan bertukar menjadi putih tapi belum lagi berkilat. Bila pegang sedikit adunan di tangan terasa lagi gula yang belum hancur.

3- Teruskan memutar adunan dengan kelajuan tinggi sehingga bertukar menjadi putih berkilat. Bila diangkat dia akan mengeluarkan tanduk. Haha. Jangan risau. Ni tanduk bagus punya. Kalau dah bertanduk tu maknanya jadilah meringue. Jika belum, atau tanduk tak tajam dan belum mantap. Pukul lagi 2-3 minit. 

4- Masukkan esen vanilla dan pukul lagi sampai sebati.

Tanda meringue anda dah jadi ialah bila diangkat adunan akan menghasilkan tanduk yang tajam dihujung. Nak lebih yakin, telangkupkan bekas meringue atas kepala. Kalau tak jatuh tu confirm jadi. Agak-agak berani tak? ;)

5- Masukkan tepung jagung dan cuka. Gaulkan menggunakan spatula atau senduk kayu. Bukan senduk kari ye..! Kang ada pulak rasa kari dalam pavlova. 

6- Buatkan garisan bulat di atas kertas minyak(parchment paper). Saya gunakan tin kek yang bersaiz 7 inci. Zaapp. Dah jadi bulat. 

7- Bentukkan meringue mengikut bulatan yang kita lukis. Pastikan bahagian tepi lebih tinggi dari tengah. Konon macam tebing pendek la kan. Part ni saya tak buat. Saya buat cara saya sendiri. :)

Masa membakar :

1- Panaskan oven pada suhu 150' C. Saya panaskan 15 minit lebih awal. Letakkan rak di tengah bahagian oven. 

2- Masukkan adunan meringue. Dalam 15 minit, turunkan suhu kepada 140'C. Masak selama 1 jam. Pavlova dimasak dengan api yang sederhana panas. Bila api terlalu panas, luarnya akan garing tapi dalam tak masak. Bila api tak cukup panas pun tak kena juga. Kang lama pulak nak masak. Takkan nak berkampung depan oven sampai 2 jam? :)

Masak sehingga warna meringue bertukar menjadi coklat muda. Bila dipegang terasa garing di luar dan lembut bahagian dalam. Tutup api. Biarkan pintu oven sedikit terbuka. Jangan keluarkan meringue terus dari oven. Tunggu sehingga sejuk.

Cara menghias :

1- Pukul whipping cream dalam bekas sehingga kental. Satu petua nak mudahkan kerja. Masukkan bekas dalam peti ais bahagian beku selama 2-3 jam sebelum memukul whipping cream. 

2- Bila whipping cream dah kental. Masukkan gula dan esen vanila. Ini pendapat sayalah kan. Whipping cream tu dah manis. Sekiranya nak kurangkan atau tak masukkan gula pun tak jadi masalah. 

3- Masukkan whipped cream dalam plastik. Simpan dalam peti ais beku sekejap. Nanti bila nak deco baru keluarkan. 

Bila rasa nak makan, baru picitkan whipped cream dan hias dengan buah-buahan yang siap dipotong. Kalau hias awal sangat nanti takut pavlova tu berderai.

Sedia untuk dimakan.

sedikit sedutan membuatnye.







Saturday, October 20, 2012

BAD side of me

dan apabila diriku rasa sangat terhina.. dalam mase dok membelek2 macam2 laman web... 
dok belek belek web shopping online..
dok carik shawl baju kasut dan lain lain..
terjumpa web yang menceritakan tentang

 DOSA YANG TIDAK DIAMPUNKAN OLEH ALLAH SWT 

 mula mula baca tajuk je dah rasa CUAK sgt...
apatah lagi nak klik. macam macam dok PK. 
tp me ni bukan boleh tahan.. haha
KLIK dgn BANGGA nye. sekali keluar lah segala isi kandungan tersirat 
dalam web tuh.. 

------------------------------------------------------------


DOSA MENGUMPAT HANYA BOLEH DIAMPUN OLEH MANGSA

Definisi: 
Mengumpat ialah menceritakan atau menyebut keburukan atau kekurangan seseorang kepada orang lain.

Rasulullah S.A.W. menjelaskan mengenai mengumpat seperti sabdanya bermaksud :
"Mengumpat itu ialah apabila kamu menyebut perihal saudaramu dengan sesuatu perkara yang dibencinya" (Hadis Riwayat Muslim)

Mengumpat berlaku sama ada disedari atau tidak. Perbuatan itu termasuk apabila menyebut atau menceritakan keburukan biarpun tanpa menyebut nama pelakunya tetapi diketahui oleh orang yang mendengarnya.


Memandangkan betapa buruk dan hinanya mengumpat, ianya disamakan seperti memakan daging saudara seagama. Manusia waras tidak sanggup memakan daging manusia, inikan pula daging saudara sendiri.


Dosa mengumpat bukan saja besar, malah antara dosa yang tidak akan diampunkan oleh Allah biarpun pelakunya benar-benar bertaubat.


Dosa mengumpat hanya layak diampunkan oleh orang yang diumpatkan. Selagi orang yang diumpatnya tidak mengampunkan, maka dosa itu akan kekal dan menerima pembalasannya diakhirat.


Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud: "Awaslah daripada mengumpat kerana mengumpat itu lebih berdosa daripada zina. Sesungguhnya orang melakukan zina, apabila dia bertaubat, Allah akan menerima taubatnya. Dan sesungguhnya orang yang melakukan umpat tidak akan diampunkan dosanya sebelum diampun oleh orang yang diumpat" (Hadis riwayat Ibnu Abib Dunya dan Ibnu Hibbad)


Disebabkan mengumpat terlalu biasa dilakukan, maka ia tidak dirasakan lagi sebagai satu perbuatan dosa. Hakikat inilah perlu direnungkan oleh semua.


Mengumpat dan mencari kesalahan orang lain akan mendedahkan diri pelakunya diperlakukan perkara yang sama oleh orang lain. Allah akan membalas perbuatan itu dengan mendedahkan keburukan pada dirinya. Sabda Rasulullah S.A.W. "Wahai orang yang beriman dengan lidahnya tetapi belum beriman dengan hatinya! Janganlah kamu mengumpat kaum muslim, dan janganlah kamu mengintip-intip keaibannya. Sesungguhnya, sesiapa yang mengintip keaiban saudaranya, maka Allah akan mengintip keaibannya, dan dia akan mendedahkannya, meskipun dia berada dalam rumahnya sendiri" (Hadis riwayat Abu Daud)


Orang yang mengumpat akan mendapat kerugian besar pada hari akhirat. Pada rekod amalan mereka akan dicatatkan sebagai perbuatan menghapuskan pahala.


Sabda Rasulullah S.A.W. bermaksud : "Perbuatan mengumpat itu samalah seperti api memakan ranting kayu kering". Pahala yang dikumpulkan sebelum itu akan musnah atau dihapuskan seperti mudahnya api memakan kayu kering sehingga tidak tinggal apa-apa lagi.


Diriwayatkan oleh Abu Ummah al-Bahili, di akhirat seorang terkejut besar apabila melihat cacatan amalan kebaikan yang tidak pernah dilakukannya didunia. Maka, dia berkata kepada Allah "Wahai Tuhan ku, dari manakah datangnya kebaikan yang banyak ini, sedangkan aku tidak pernah melakukannya". Maka Allah menjawab : "Semua itu kebaikan (pahala) orang yang mengumpat engkau tanpa engkau ketahui".


Sebaliknya, jika pahala orang yang mengumpat tidak ada lagi untuk diberikan kepada orang yang diumpat, maka dosa orang yang diumpat akan dipindahkan kepada orang yang mengumpat. Inilah dikatakan orang muflis diakhirat nanti.


Memandangkan betapa buruknya sifat mengumpat, kita wajib berusaha mengelakkan diri daripada melakukannya.


Oleh itu perbanyakkanlah zikir supaya dapat menghindarkan diri daripada mengumpat.


Sumber: al-islam 

-----------------------------------------------------------

lantas selepas baca sebutir sebutir isi web tu..
NAAAAAHHHHHHHHHH!!!

MENANGIS WEYH! kesal !
kan dah kena batang HIDUNG sendiri..tahniah kepada diri sendiri..
hahaha. haih.. what to do?
what should i do as the first step?

macam macam lah me pk.. aigoo #tetibe.

banyak sangat dah mengumpat orang..
then.. terus je malam tu me msg semua semua lah list name dalam cntct yang me pernah ngumpat.
text msg phone mungkin lebih afdal kot..
so me just text and say sorry and suruh mereka maafkan segalanya..
they keep on msg me why i suddenly text mcam tu..
so just explaining everything and everything.

note:
dear friends,

saya SAKINA NOORSHEILA BINTI BAHRUDDIN ingin meminta 
maaf atas segala kesalahan saya kepada anda semua. andai kate sesiapa membaca entry ni..
mohon ampun !! ampunkanlah segala kesalahan saya... sila lafaz kan 
yang anda semua maafkan saya~!

arghhh. haih.. dalam kita mengejar untuk belajar kebaikan..
akan sentiasa datang satu per satu kesalahan anda terdahulu dihadapan anda..
dan anda akan sentiasa rasa bersalah.. dan yang penting MALU kepada ALLAH SWT. 

me amek benda ni dan telan sekuat kuatnya. :)
me sedapkan hati dengan terus menerus mencari bagaimana untuk berubah..
bagaimana untuk meminta maaf...

bila gadget dah makin maju.. makin senang jugak lah untuk orang berdakwah..
berubah ke arah yang lebih baik... 
lebih senang untuk melihat dunia...
dan.. tak lupa.. ianya juga akan merosakkan anda jika DISALAHGUNAKAN!
bukan nya salah teknologi itu sendiri.. 
#sesetengah orang perlu tahu dgn mendalam sebelum HEMBUS.
as me myself...




galaxy s plus menjadi pilihan.. hahahaha.. :)
tak lah..saje je.. nak cakap.. me install software doa doa..
supaya senang me dgr and ikot dalam hati..
me ni tak pandai.. so tak boleh nak bace ikot suke pakai balun je doa mende..
so kene ade guide.. humm.

banyak lagi me buat untuk sedapkan hati dgn artikel dalam web tuh..
me banyak tgk quotes islam.. supaya rase semangat.. kalau tak...
rase down die macam hape je...
tapi semangat kena kuat.. COME ON! =)

 





p/s: to all friends.. maafkan segala kesalahan, tuturkata, herdik hina dan sebagainya. moga kite semua diberkati.. amin. ='(
 

Thursday, October 18, 2012

P E T U A ^__^

hai uolls. hehehe. lame tak berblog. macam biase la. aka PEMALAS. nak buat macamane.. memang lahir macamtu. haha. kidding. how u guys doing? good? nice. 
nak dijadikan cerite. sekarang ni, rata rata, pergi mana mana, perempuan mesti akan jage kecantikan. semua pon mesti ade try product itu product ini. isn't it? naaahhhhh. TERASA nokkk. hahaha. even tak de duet tak de duet, hameek. product macam macam. asal keluar tv je nak. asal kuat testimoni je try. hahahaa. cit. perempuan. biase la. hahaha.

tapi tu la masalah nye. tv iklan terok sgt. aduh. testimoni melampau. sampai boleh sakit jiwe mak tgk. hahaha. terus survey and beli. aiyoo. mmg la ade yang effect die laju.. semua product, ape ape jenis sekali pon, kene ikot individu tu sendiri.. ade kesan die cepat.. ade kesan die lambat. yang tak berkesan pon ade.. hehe.. dalam masa nak carik product yang berkesan tu la kesan terhadap dompet semakin menipis. haaa..

salah satu bende femes dan akan terpengaruh adalah... jeng jeng.



product paling laris oke.. haaa. diri ku juga mencube nasib.. tapi kalah di pertengahan jalan. hahahaha.

tak berkesan utk kina la. so stop.. untung laaaaaaaaa sape yang berkesan tu kan... haaaa. 
dah la waktu try ni kulit mmg terok. dgn gelapnye sbb bernetball.. dgn jerawat tah mane dtg. euww. sakit jiwe nokk. and then. my mum cadangkan satu product yang die pakai. hehehehe. so. why not. haaa. cube tgk hasil. selepas 1 1/2 bulan pakai.



sebelum & selepas





osem kan? hehehehe. cube lah. mane tau kot bekesan ke. 




tp biase la..semua bende pon ade baik dan buruk. so jgn la asek nak salahkan product je kalau muke herot bile dah pakai.. hahahahaha. jgn salah kan iklan jugak. hahahaha. and. hati hati jugak.. kadang kadang nasib tak menyebelahi kite... kadang kadang terbeli yang palsu and terpakai.. so kena la hati hati.. oke?
bende ni ofkos ada chemical .. so kene pandai buat rawatan susulan sendiri la.. moisturizer wajib pakai.. mask seminggu 2 kali ke.. haa. kene kasi natural jugak ye..
so. why not utk penjagaan. pakai petua ke? murah sikit. hehehee.
cont dgn petua mak jemah ni kan. haaa. so searching la. ape lagi.. uweee.. share sikit dgn korang. hasilnye.

Koleksi petua ini dipetik daripada pelbagai sumber dan sumbangan orang ramai. Kemujarabannya tidak diketahui.

Menghaluskan Kulit Muka

Petua 1 : Buah tomato dikisar halus. Lumurkan pada muka seberapa ketika. Sebaiknya dilakukan pada waktu malam kerana tiada gangguan. Setelah agak lama, cuci muka dgn air suam. Amalkan selalu. Buah tomato ini juga berfungsi utk membersihkan kulit.

Petua 2 : Bancuh sedikit asam jawa bersama air dan sesudu tepong ubi. Kacau sehingga ia menjadi larutan pekat. Pupurkan kepada muka yang telah dibersihkan. Biarkan ia mengering lebih kurang lima belas minit. Selepas itu barulah dibilas.

Petua 3 : Didihkan susu segar atau pun susu tepung bercampur air. Biarkan ia sejuk lalu disapukan kepada muka. Biarkan kering lalu dibasuh dengan air bersih.

Menegangkan Kulit Muka

Petua 1 : Ambil tepung ubi kayu dan timun.Timun itu hendaklah di sagat/dihancurkan terlebih dahulu atau dilumatkan. Kemudia campurkan kedua-duanya dengan air sedikit. Kacau rata dan jangan terlalu cair. Selepas itu, sapukan ke muka dan biarkan ia kering.Kemudian basuh. Dengan cara ini ia dapat menegangkan kulit muka serta menampakkan  keputihan di muka dan menjadikan kulit kita segar. 

Petua 2 : Campurkan sedikit bedak sejuk dan beberapa titik air limau nipis. Bancuhlah bersama sedikit air dan sapukan ke muka. Kulit akan terasa pedih sedikit. Amalkan dalam masa seminggu untuk melihat perubahannya. 

Melicin dan Memerahkan Kulit Muka 

Ambil sebiji buah tomato masak,lecek hingga halus.  Kemudian pupurkan  di sekuruh muka.  Biarkan mengering selama 20 minit. Bilas dengan air bersih. Amalkan seminggu 2/3 kali.

Menegangkan Kulit Muka Dan Menghilang Jerawat 

Rebus segenggam biji manjakani di dalam periuk tanah sehingga menggelegak dan pekat. Apabila suam, sapukan pada wajah atau bahagian kulit yg anda inginkan. Tunggu sehingga kering dan cuci sehingga bersih. Amalkan setiap hari. InsyaAllah kulit tegang jerawat tiada. 

Menghilangkan Bulu Di Atas Bibir 

Semua perempuan pasti menghadapi masalah ini dan banyak juga yang berasa sangat malu dan tidak berkeyakinan diri bila bulu di atas bibir ini terlalu lebat kan. Jangan risau, cubalah petua yang saya beri ini insyaAllah berkesan kerana saya sendiri telah mencubanya dan ternyata berkesan dan kulit kelihatan lebih menarik. Caranya :Perah limau nipis dan campurkan jusnya dengan gula pasir. Kacau sebati dan kemudian sapu atau urutlah ke atas bibir. Selamat mencuba 

Menanggalkan Daki Pada Badan

Amalkan menggosok hampas kelapa pada keseluruhan badan untuk menanggalkan daki dan sisa kotoran terutama sekali di bawah ketiak, leher dan di pangkal paha. Untuk kaki yang kasar dan pecah, hampas kelapa perlu dibungkus dan gosokkan tumit ke atasnya.

selamat mencube.. and terima kasih sudi baca..

ISTIKHARAH


Pertama : Kenapa Perlu
Jawabnya, kerana sebagai manusia, kita tidak lepas daripada berdoa. Meminta kepada Allah yang Maha Tahu adalah jalan terbaik bagi kita selaku manusia yang tidak tahu. Pengetahuan kita sangat terbatas, sedangkan pengetahuan Allah Maha Luas. Dia Tahu tentang apa yang sebelum kita, serta apa yang bakal berlaku selepas kita. Termasuklah dalam hal ehwal jodoh serta pasangan kita nanti. Justeru, kita yang tidak tahu ini perlulah meminta pertolongan Allah untuk menunjukkan kepada kita mana yang terbaik, supaya dengan keputusan yang kita buat itu kita tidak akan menyesal di kemudian hari.

Kedua : Kaitan dengan HATI
Kita kena faham, bahawa Istikharah itu sangat berkait rapat dengan hati. Kalau hati kotor, mana mungkin akan mendapat petunjuk yang baik. Kalau hati bersih, InsyaAllah ilhamnya nanti juga baik. Ada orang, bersungguh-sungguh solat Istikharah, tetapi maksiat tetap tak tinggal, solat wajib tunggang langgang, maka bagaimana hendak mengharap kepada petunjuk yang baik dan molek ? Justeru, satu proses yang paling penting dalam bab Istikharah ini adalah membersihkan hati terlebih dahulu. Jika anda sudah benar-benar melaksanakan proses ini, maka barulah anda boleh mengharap datangnya petunjuk yang benar kepada hati anda. Jika tidak, berkemungkinan petunjuk itu hanyalah bayangan daripada Syaitan.

Ketiga : Perkara yang boleh Istikharah
Perkara yang boleh kita Istikharah hanyalah dalam perkara yang harus di sisi Syarak sahaja. Tidak ada istilah Istikharah untuk hal yang telah jelas akan wajib atau haramnya. Umpamanya, nak bayar zakat atau tidak, tidak perlu Istikharah kerana telah jelas wajibnya. Begitu juga dengan bercouple, tidak payah Istikharah kerana telah jelas haramnya. Tetapi dalam hal yang harus, umpamanya untuk memilih antara dua pekerjaan yang sama-sama halal, maka Istikharahlah memohon petunjuk dari Allah.

Keempat : Istikharah 50-50
Benda yang telah kita yakin sebenarnya tidak lagi berhajat kepada Istikharah. Ada orang, berdepan dengan dua pilihan iaitu Nora dan Siti. Tetapi dalam hatinya, dia memang telah sukakan Siti dan dia tidak sukakan Nora. Dalam keadaan ini, kalau dia Istikharah sekalipun – dalam keadaan hatinya sudah meletakkan jawapan – Istikharah itu tiada maknanya. Istikharah hanya dalam perkara yang kita benar-benar buntu untuk memilih, antara A dan B keduanya sama berat. Dalam masa yang sama, kita tidak kisah pun kalau mendapat A ataupun B kerana keduanya tidak memberi mudharat kepada hidup kita. Jadi, Istikharah dalam hal itu adalah digalakkan.

Kelima : Satu pilihan, Dua pilihan atau Tiga pilihan
Ini menjawab persoalan seorang sahabat pengunjung blog saya. Sebenarnya, tidak kisahlah berapa pilihan sekalipun yang ada di hadapan kita, apa yang kita ingin minta adalah pilihan yang terbaik daripada kesemua yang ada.Kata kuncinya di sini adalah PILIHAN. Jika wujud elemen pilihan, wujudlah Isikharah. Jika tidak, bagaimana untuk wujud Istikharah? Mungkin kita perlu memilih antara A, B atau C. Mungkin juga kita perlu memilih antara menerima A atau menolak. Mungkin juga perlu memilih antara membuka ruang untuk lamaran A atau menutup pintu hati untuk kesemua urusan tersebut. Yang penting, kita benar-benar berada dalam persimpangan untuk membuat pilihan antara semua yang ada.

Keenam : Istisyarah atau Mesyuarat
Manusia dianugerahkan akal untuk membuat pertimbangan. Justeru ia perlu dimanfaatkan sebaik mungkin untuk berfikir, menganalisa dan mencari jalan. Islam menganjurkan bermesyuarat atau meminta pendapat orang berpengalaman – sebagai kembar kepada proses Istikharah itu sendiri. Maknanya, kita tidak boleh seratus peratus bergantung kepada proses Istikharah semata-mata- hinggakan ada yang menunggu-nunggu mimpi dan sebagainya – sebaliknya, dengan bermesyuarat pun kita akan mendapat kekuatan untuk membuat keputusan. Timbanglah dengan akal yang matang akan kesemua pilihan yang ada di depan mata, dan belajarlah untuk menjadi berani membuat keputusan. Itu kan sunnatullah dalam kehidupan.

Ketujuh : Mimpi
Dalam banyak keadaan, ini boleh dikatakan mitos. Dari mulut ke mulut, petunjuk tentang mimpi adalah benda wajib yang akan dikembarkan dengan saranan Istikharah. Sedangkan kita tahu, mimpi juga boleh berlaku ke atas seseorang yang sedang angau. Maka jika si angau ini bermimpi , adakah boleh dengan senangnya dia menganggap mimpi itu petunjuk Istikharah? Tentunya tidak semudah itu. Bagaimana pula jika Istikharah dan bermimpi calon A lalu mahu membuat keputusan, tiba-tiba esoknya termimpi pula calon B? Atau, bagaimana jika dalam satu masa yang sama bermimpi calon A dan B serentak? Maka sebaiknya, jangan gantungkan Istikharah anda itu dengan sebarang mimpi!
Begitu juga, Istikharah tidak memerlukan sehingga anda dan calon anda bermimpi perkara yang serupa, barulah dianggap Istikharah anda itu berjaya. Tidak sama sekali.

Kelapan : Petunjuk yang bagaimana?
Seorang guru saya di Pondok pernah berpesan kepada saya tentang Istikharah. Katanya, ketika fikiran dan hati kita terbeban mahu memilih antara A dan B ( atau lain-lain ) maka hendaklah kita melazimi solat Istikharah. Dalam masa yang sama kita jangan tinggalkan Istisyarah. Antara petanda yang mungkin hadir adalah, ketika kita bangun daripada tidur dan teringatkan tentang perkara yang membebani kita itu ( membuat pilihan ) maka salah satu pilihan tersebut menjadi tenang di hati kita berbanding pilihan yang lagi satu. Ini salah satu petunjuk bahawa pilihan itu adalah yang terbaik untuk kita ikut. Mudahnya, petunjuk itu datang ke dalam hati kita sendiri. Kita sendiri akan merasai perkara tersebut jika kita benar-benar konsisten dengan Istikharah dan Istisyarah. Ia seterusnya akan mencetus keyakinan kepada kita dalam membuat langkah seterusnya tanpa ada lagi perasaan ragu-ragu.
Firman Allah ta’ala : ” Dan apabila kamu telah berazam untuk melakukan sesuatu, maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah suka orang-orang yang bertawakkal “

Kesembilan : Was-was itu daripada Syaitan
Dalam Fiqh, kalau kita yakin kita masih ada wudhuk dan mahu solat, tetapi tiba-tiba ada semacam bisikan bahawa wudhuk kita sudah batal, maka bisikan tersebut tidak dikira membatalkan keyakinan kita. Kaedah menyebut : Yakin tidak akan gugur kerana Syak. Begitu juga dalam bab Istikharah. Jika sudah yakin dengan pilihan yang kita buat – berdasarkan doa Istikharah kita kepada Allah serta pertimbangan-pertimbangan yang kita buat dengan Istisyarah – maka jangan dilayan lagi bisikan-bisikan umpamanya mungkin akan menyesal, atau nanti begitu atau begini, kerana kesemua itu sebenarnya adalah helah daripada Syaitan. Seorang ulama’ menyebut : Tidak akan menyesal orang yang melakukan solat Istikharah.

Kesimpulan
Optimislah dengan keputusan sendiri. Belajarlah membuat keputusan dengan yakin. Jangan harapkan anasir lain membuat keputusan untuk anda. Istikharah tidak harus sama sekali diletakkan di tahap itu, kerana ia adalah hubungan antara hamba dengan Tuhannya. Tetapi meletakkan anasir lain untuk membuat keputusan, umpamanya mengharapkan mimpi tertentu, melihat kepada objek-objek tertentu ataupun nombor-nombor tertentu, kesemua ini akan menjadikan anda seorang manusia yang tiada fungsi. Ia jauh sekali daripada ajaran Islam, apatah lagi hendak dikaitkan dengan solat sunat Istikharah.

Wednesday, October 17, 2012

N E W S

USAH ABAIKAN MAKAN PAGI !!

PENTINGKAH bersarapan?  
Suatu masa dulu, sarapan menjadi juadah yang paling penting dalam kehidupan seharian.
Namun, kesibukan sering menyebabkan semua ahli keluarga tidak sempat untuk duduk menikmati sarapan bersama-sama. 

Apakah sebenarnya yang sudah berlaku kepada waktu sarapan?
Seiring dengan perkembangan teknologi, kita mulai mengalami tekanan untuk menyegerakan tugas seharian dalam masa yang singkat seterusnya menyebabkan semakin ramai tidak mengambil sarapan.
Istilah sarapan dalam bahasa Inggeris, ‘breakfast’, membawa maksud berbuka puasa iaitu ‘puasa’ yang bermula dari waktu makan malam pada malam sebelumnya sehingga waktu makan tengah hari hari berikutnya. Sarapan penting untuk memberikan kita tenaga melakukan aktiviti seharian.

Tetapi kebanyakan mereka daripada golongan profesional terlalu sibuk untuk bersarapan dan hanya sempat menggantikannya dengan secawan kopi, dengan harapan ia cukup untuk bertahan sehingga waktu tengah hari. 

Menurut Majlis Maklumat Pemakanan Antarabangsa (IFIC) yang terletak di Washington,
Amerika Syarikat, seseorang yang makan sarapan secara konsisten akan mendapat khasiat serat, kalsium, vitamin A, vitamin C, riboflavin, zink dan zat besi, di samping jumlah kalori dan lemak makanan yang lebih sedikit berbanding mereka yang tidak mengambil sarapan.

Kajian lanjut turut menunjukkan bahawa mereka yang mengambil sarapan berkhasiat mempunyai ukur lilit bahagian pinggang yang ‘lebih sihat’. Malah IFIC mengatakan sarapan turut menambah kecerdasan otak dan ingatan, di samping meningkatkan lagi ketangkasan, tumpuan serta kebolehan menyelesaikan masalah.

Sekiranya kita tidak mengambil sarapan, tubuh kita akan mengalami keadaan di mana ia tidak menerima sebarang nutrien dan menganggap ia sedang berpuasa.
Selepas jangka masa yang lama tidak mengambil makanan, sebaik saja kita mengambil makanan tengah hari, tubuh akan menyimpannya dalam bentuk lemak kerana ia tidak mendapat makanan pada waktu yang tetap dan makanan seterusnya masih tidak dapat dipastikan waktunya.

Tanpa vitamin dan garam mineral yang diperoleh ketika sarapan, tubuh kita akan kekurangan tenaga untuk beraksi pada tahap optimum kerana ia tidak menerima khasiat yang diperlukan.

Menurut Presiden Persatuan Nutrisi Malaysia, Dr Tee E Siong, pengambilan bijirin dan produk berasaskan bijirin adalah penting untuk keperluan tenaga dan nutrisi harian kerana bijirin adalah sumber utama bagi pembekal tenaga dan protein. Pengambilan bijirin bijian penuh amat digalakkan kerana ia kaya dengan karbohidrat, serat, vitamin, garam mineral dan asid lemak.

Di Eropah, jawapannya mungkin ada di dalam sebiji croissant manakala di Timur Tengah, kebab dan falafel menjadi pilihan, sementara di Malaysia mungkin di dalam smoothie dan bijirin sarapan. Dengan selera juadah yang semakin global, sarapan turut sama berkembang dengan cita rasa ‘Timur bertemu Barat’.

Pelbagai herba tradisional Cina seperti Ginseng Amerika dan Dang Gui sudah mula diperkenalkan di dalam bijirin sarapan pagi untuk membantu golongan profesional berasa hebat menghadapi hari yang lebih produktif. Sayangilah tubuh anda. Mulakan hari anda dengan sarapan berkhasiat setiap hari dan alamilah perubahannya.


 

Tuesday, October 16, 2012

J E R A W A T

hai
i do hate this one WORD   

 -  J E R A W A T -

haih. ini adalah sahabat kepada kaum perempuan... 
tapi.. sahabat yang sangat di benci...

orang kate.. bende yang paling dekat dgn kite tu lah yang kite benci... hahahahaha... 
HAMAK LEW~

sekarang ni mungkin hormon dah tak betol.
jerawat naik dgn sangat mendadak..

tangan ni sengal. tak dok diam. asek la nak sentuh muka. haa. kan dah beparut sane sini. HADAP LA!

persoalan demi persoalan.. bila dah meningkat usia dan bertukar status menjadi GADIS GADIS ni..
memang banyak lah masaalah yang dihadapi.. period pain lah.. jerawat lah.. gemuk lah..
NORMAL.. tu semua orang mesti akan melalui nye.. 

sume ni pengalaman.. harus di tangani masaalah ni sebaik mungkin utk kite share dgn ANAK nanti!!!
#hehehehe.



KENAPA JERAWAT TUMBUH?


Kenapa jerawat tumbuh ni? Kenapa ada pimples baru? 
Bila pulak jerawat ni naik? Pasepa jerawat suka tumbuh bagaikan cendawn lepas hujan ni?
Sudah gaharu cendana pula, dah tahu bertanya pula. 
Don’t worry, uolls adalah normal.
I did this sometimes, eh all the time, bila ada jerawat baru kelihatan di sekitar muka. 
Dah tahu kenapa, tapi boleh jugak tanya. 
Dah dah masuk category silly question, apa yang kita tanya tu. Kesian soalan.


FAKTOR FAKTOR 

Make Up
 ini adalah salah satu KEGEMRAN gadis gadis....KAN KAN????
JANGAN kate TAK la kan??? hehehehe...
Sebenarnya alat solek bukanlah punca jerawat terbesar untuk kulit, tetapi jika anda tidak membersihkan kulit anda dengan baik selepas memakai alat solek, ia boleh memburukkan lagi keadaan jerawat pada kulit terutama muka anda.

Genetics
YA!! faktor genetics.
Cuba tanya mak ayah tok nenek uolls, dalam linkungan umur uolls, jerawat dorg pesat membangun tak? Kalau yes, anda malang. Kerana membawa gene tersebut. Eh, tak malang, cuma kurang bernasib baik heehee. Perlu mentally and physically prepared ya kawan kawan HAHA Perlu kah?

Hormone 
So yeah, hormonal imbalance. Yang buatkan oil secretion kat muka menjadi jadi.
Especially bila mengalami puberty. 
Makanya, bersedialah setiap bulan untuk cakap ‘hello’ kepada jerawat baru =.=””

Pakaian
Tidak ramai yang mengalami masalah ditumbuhi jerawat di belakang badan tetapi ia berlaku disebabkan oleh jenis pakaian yang dipakai terutama dalam iklim tropika seperti di Malaysia. Belakang badan mempunyai ribuan kelenjar dan liang roma yang boleh memerangkap sebum. Jangan malas mandi kerana kulit yang bersih boleh membebaskan anda dari belengu jerawat.

Matahari
Cahaya matahari juga bukanlah penyebab utama masalah jerawat tetapi haba yang dihasilkan oleh matahari boleh menyebabkan kulit anda berpeluh dan berminyak sekaligus menyumbatkan liang roma.

Kebersihan
Directly, ianya bukan factor kebersihan. I mean 50-50 lah.
Bila active sangat, muka akan sweating but don’t worry, peluh tak harm pun.
Tapi bila ada minyak secreted melalui liang liang kat muka, that causes acne T_T Bacteria pun.
Tangan pegang merata rata, last last sentuh sentuh muka #sigh! TEKANAN

Pemakanan
Walaupun punca jerawat yang disebabkan oleh diet atau pemakanan tidak dapat dibuktikan dengan jelas serta secara terperinci, tetapi diet mempunyai kesan langsung terhadap tahap insulin dalam badan kita. Untuk pengetahuan anda, insulin adalah hormon terpenting manusia dan boleh mempengaruhi hormon-hormon lain di dalam tubuh termasuk hormon androgen yang turut menjadi penyebab pertumbuhan jerawat pada kulit muka, belakang dan leher pesakit.


Faktor lain pun. Macam irritation bila pakai produk yang tak sesuai dengan kulit muka u'olls macam makeup stuff. Environment or something something.
One more thing, kulit berminyak dan kulit lembap adalah dua benda berbeza. Mentang mentang kulit muka jenis oily, dah yakin tak perlu moisturiser. MISCONCEPTION
Kulit berminyak means, kulit uolls banyak secrete minyak
kulit lembap means kandungan air yang cukup!
Faham? Minyak and air adalah dua benda berbeza. hehehehe..

 ada certain orang yang akan tumbuh jerawat kat anggota badan.

WHY?
(Take a look)

DAHI
Jerawat di dahi disebabkan haba badan melampau, peredaran darah tidak baik. Minda dan badan anda mungkin terlampau letih. Amalkan tidur awal dan bangun awal. Dapatkan tidur yang mencukupi dan minum air banyak.

HIDUNG
Jerawat di batang hidung bermaksud tulang belakang anda mungkin bermasalah. Jika di hujung hidung mungkin kerana haba perut melampau dan sisitem penghadaman tidak normal. Di salah satu hujung hidung pula boleh dikaitkan dengan masalah ovari atau sistem reproduksi.

DAGU
Fungsi buah pinggang terjejas atau sistem endokrin (rembesan dalaman) lemah. Kaum wanita mudah mendapat jerawat di sekitar dagu mungkin berpunca daripada haid yang tidak teratur dan sistem peranakan yang bermasalah.

PIPI KIRI
Fungsi hati mungkin kurang lancar termasuk dilanda masalah rembesan, menyahtoksin dan penghasilan darah.

PIPI KANAN
Fungsi paru-paru mungkin tidak normal.

PADA BADAN (BELAKANG & DEPAN) 
Sistem perkumuhan yang bermasalah, sembelit. Amalkan pemakanan yang sihat dan ikuti piramid pemakanan bagi mempastikan toksin tersingkir dengan lebih baik.


another issue is how to prevent !!

1. Pastikan wajah sentiasa dalam keadaan bersih.


2. Jangan terlalu kerap menggunakan mekap yang tebal di wajah


3. Bersihkan wajah dengans empurna setiap kali selepas mengunakan mekap


4. Cuci wajah sekurang-kurangnya 3 kali sehari dengan air suam dan gunakan pembersih yangs esuai untuk kulit wajah yang berminyak dan berjerawat. Lakukan dalam urutan berputar.


5. Jangan lakukan urutan atau pembersihan yang berlebihan kerana ia akan menyebabkan iritasi.


6. Elakkan daripada memicit jerawat dengan kuku! Memicit jerawat akan menyebabkan kulit menjadi bengkak, merah dan berparut.


7. Jagalah kebersihan rambut dan tangan kamu. Jangan menyentuh wajah dalam keadaan jari yang kotor. Sebaiknya bersihkan tangan sebelum menyentuh wajah.


8. Hentikan menggunakan mekap ketika wajah masih berjerawat.


9. Sering berganti tuala pengelap wajah pastikan tuala tersebut lembut dan bersih


10. Lindungi kulit dari sinar matahari kerana ia akan meransang kulit mengeluarkan lebih banyak sebum sehingga menyebabkan pertumbuhan jerawat.


11. Jika jerawat tumbuh di bahagian belakang, pakailah pakaian yang longgar, ringan dan dapat menyerap peluh.


12. Kurangkan memakai skarf dan topi kerana ia sering menjadi tempat terkumpulnya minyak dan debu


13. Dapatkan nasihat doktor sekiranya jerawat tidak berkurangan


14. Kurangkan makanan yang pedas, berminyak dan berkalori.



now let see something that we can do at HOME by our OWN!!!

1. Hilangkan Jerawat Dengan Tomato
Buah tomato ini mempunyai pelbagai khasiat yang bagus. Antara khasiat buah tomato ialah baik untuk
kesihatan mata, menghilangkan bintik hitam (blackheads) dan juga menghilangkan jerawat.
Mula-mula belah buah tomato dan lumurkan ke seluruh muka dan biar sekurang-kurangnya 1 jam atau biar sehingga kering barulah bilas dengan air suam. Untuk hasil yang terbaik amalkan juga dengan makan tomato.#jgn makan yang dah letak kat muke tu pulak!!

2. Hilangkan Jerawat Dengan Kulit Kayu Manis
Mula-mula ambil satu kulit kayu manis dan asahkannya pada tembikar atau alas pengasah campurkan dengan sedikit madu. Kalau takde madu boleh juga gunakan air biasa. Jadikannya sebagai masker dan sapukan ke seluruh muka sebelum masuk tidur. Bilas dengan air bersih pada keesokan paginya. Amalkan sekurang-kurangnya tiga kali seminggu. Peringatan kalau first time cuba letakkan nipis-nipis sebab kulit kayu manis ini panas. Kalau dah biasa boleh sapuan tebal. Tapi kulit kayu manis memang paling mujarab untuk cuba. Cuma kelemahan panas dan bau rempah yang kuat. hee…

3. Hilangkan Jerawat Dengan Lidah Buaya
Lendir lidah buaya (aloe vera) selain dapat menghilangkan jerawat, ia juga bagus untuk menghilangkan parut jerawat. Ambil daun lidah buaya, potong kepada beberapa kerat dan bahagian, kemudian kupas kulit luarnya, sapukan lendir lidah buaya pada bahagian muka yang terdapat jerawat. Ulangi langkah ini pada setiap pagi dan waktu petang. Yang penting berterusan. Lidah buaya ini memang best sebab menyejukkan kulit muka.

4. Hilangkan Jerawat Dengan Ubat Gigi
Sebelum tidur, letakkan ubat gigi pada bahagian yang ditumbuhi jerawat. Biarkan semalaman/sampai pagi kemudian baru di bilas dengan air yang suam. Kandungan ubat gigi mampu membantu untuk mengeringkan jerawat dan ia juga mampu untuk menyerap minyak pada wajah. Ini tips paling mudah sekali untuk amalkan. Muka pun sejuk je bila sapu ubat gigi pada jerawat.

5. Hilangkan Jerawat Dengan Putih Telur
First, pisahkan kuning telur dengan putih telur. Just ambil putih telurnya sahaja. Pukul sebentar lalu pakaikan ke wajah anda dan diam selama 15 minit. Putih telur ini berfungsi membantu mengurangkan minyak di wajah anda yang seringkali menjadi penyebab timbulnya jerawat. Selepas itu cuci dengan air suam. Selain itu, telur putih ini boleh buang blackhead dan whitehead dengan korang rendamkan tisu dengan telur putih kemudian tampalkan tisu pada hidung. Selepas kering, tengok blackhead dan whitehead melekat pada tisu. Kelemahannya bau hanyir pada telur tapi tips ini PALING ME SUKE DAN SEDANG amalkan sebab SENANG!!


6. Hilangkan Jerawat Dengan Pucuk Jambu Batu
 ambil segenggam pucuk jambu batu (korang jangan pulak ambil daun yang tua, kesian muka.hehe) dan gulungkan pada tangan . Kemudian gosok-gosokkan pucuk jambu batu pada muka. Biarkan beberapa minit supaya kering di muka . Kemudian basuhlah dengan air suam. bau pucuk jambu batu wangi.

7. Hilangkan Jerawat Dengan Air Basuhan Beras
Air basuhan beras jangan dibuang. Ia turut mempunyai banyak khasiat tradisional. Selawat Nabi sebanyak tiga kali dan basuh muka dengan air basuhan beras tersebut. Jangan dilapkan, biarkan hingga kering sendiri. Selepas kering, cuci dengan air suam. Semua orang pasti tidak suka jerawat, lebih-lebih lagi jerawat di muka yang menggangu penampilan diri. Selain itu, parut jerawat biasanya tidak hilang dengan mudah dari wajah kita. Yang penting untuk amalkan tips ini kena rajin dan konsisten. Tahap keberkesanan setiap kaedah yang diamalkan bergantung kepada beberapa faktor seperti kesesuaian dengan individu, jenis kulit, kekerapan amalan dan paling penting kita hanya berusaha namun Tuhan yang menentukan. Untuk mengetahui mana satu kaedah yang sesuai kita kenalah usaha untuk mencubanya.

 

 kenapa semua ni jadi isu?
hehehe. sebab..

Lelaki kacak tidak sukakan wanita berjerawat.
Semenjak dari dulu jerawat memang menjadi permasalahan utama bagi wanita.
Rasanya masalah jerawat hadir pada muka memang tidak disukai ramai termasuk me sendiri. so me rase nak
share ngan u'olls semua tu..hehehe. 

now share a bit ciri ciri lelaki KACAK dr perception of mine.
setiap orang maybe lain kot TASTEnye. 
hehehehehe






haih. boleh gile macam ni.. chOi!
suke ngat. >.< day dreaming of having them as a date.
walawehhh....!




erkk. ni termasuk? hahahaha. hey hey.
yang atas ni TAKEN dah oke. wahahahaha.

 now let see prety gadis in the perception of mine.











 they were so beautiful... thats fact. >.< 


dah dapat body camni baru stop work out.
HOYEH. AIM! >.< be nice to me wahai BODY shape.





eyh eyh. insan di atas ni ketegori GADIS JELITA oke. note that!
don't u dare hurting them. hehehe. #luv u




p/s: day dreaming




Sunday, October 14, 2012

when I know everything about you

On one beautiful night.. with all of sudden act.. one of my friend told me about this ONE BOY..
#sigh. ape lah nasib..
dalam tak nak dengar khabar nye. dalam tak nak amek tahu pasal die..
cerite datang dengan sendirinye.. berite datang untuk pengetahuan diri ini..
haih.. kusut..

some words from me and for my reminder !

makan tempat mewah. barang semua mewah. hidup sume serba mewah. cakap bukan main fact kau macam peguam! tp mak ayah kau abaikan. kau susahkan hati dorang. kesian. hidup kau tak bergune la kawan. semoga tuhan dan parents kau ampunkan dosa kau sebelom masa kau tibe menghadapNYA.

Tuhan dah tunjukkan semuanya kan? balasan yang kau timpa sekarang kan? is it? itu pon kau tak datang minta ampun kat mak ayah kau. kat mak yang sentiasa doakan yang terbaik utk kau. pity you.

mungkin kau rase berdendam. mungkin kau rase kau terabai. tp kau yang buat diri kau terabai. kau yang menjauhkan diri kau. sekarang hidup merempat. kesian sgt. tapi lagi baik kau merempat dari kau kembali dah menyusahkan family and mendatangkan kerisauan ibu dan ayah kau. pity u kawan.

kesiannye lah kan?? haih. tapi nak buat macam mane.. this person langsung tak dengar kate orang lain.. ape yang die tahu hanye lah kepuasan hidup kat dunia. bagi die ENJOY is everything. selagi mude. kite perlu ENJOY tu. what? are u crazy? dekat malaysia ni PENDIDIKAN ISLAM dah di ajar seawal TADIKA. is it? kan??? is i am not mistaken lah.. sbb me tadika pon half kat malaysia ni.. pastu further brunei.. tapi.. same je.. dekat mane mane negara islam pon.. PENDIDIKAN ISLAM akan di ajar dalam time table waktu sekolah.. kan? bukan nya perlukan USAHA atau MENEMPUH sesuatu sebelom nak dapatkan PENDIDIKAN ISLAM tu sendiri. KAN? then?

one thing is that you are always ARGUING with your FACTS that are mostly DEMN CORRECT for your life that you said all of that are LOGICAL FACTS. YES! you are RIGHT. because of that. no one will interface in your life anymore..


in this case. PLEASE don't KEEP BLAMING your parents.. they do EVERYTHING for you. they give EVERYTHING you want ! kan? PLEASE do RECALL all the good things that they do.. their sacrifices for your own.. for their children.. 

they at first live as a poor family.. they work for many HOURS.. all just for their children life now!
they keep trying to give you an EDUCATION! they are trying NOT TO WATCH YOU SUFFER FROM STARVATION! 


don't you realize it? hah? jgn di sebabkan perkara KECIL.. you are trying KEEP BLAMING them for YOUR WHOLE SHIT LIFE!

do remind your self! 

DEATH is the NEAREST thing for human being!!!
MEMORIES is the FURTHEST thing for YOURSELF!!!!

so??? why are you keep searching for your parents fault in their past?
DOn't you know how HARD for mum want to take care of you in her WOMB????

how HARD your dad going to WORKS 12 HOURS daily in his 30 YEARS LIFE?????

you are such a worst person. heartless. PITY on you..

I will keep asking and praying to ALLAH SWT supaya ALLAH ampunkan semua DOSA kau..
semua dan segala ape KESALAHAN kau kpd KEDUA ORG TUA kau!


رَبَّنَا أَتْمِمْ لَنَا نُورَنَا وَاغْفِرْ لَنَا إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Maksudnya : "Wahai Tuhan kami! Sempurnakanlah bagi kami cahaya kami, dan limpahkanlah keampunan kepada kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu"
(At-Tahrim : 8)

 


Doa Mengakui Kesilapan dan Memohon Keampunan

"Ya Allah, Engkaulah Rabbku, tiada tuhan yang layak disembah melainkan Engkau. Engkau telah menciptakan aku dan aku hamba-Mu. Dan aku tetap berpegang pada janji dan taat setia terhadap-Mu dengan segala kemampuanku.
Aku berlindung dengan-Mu daripada kejahatan yang aku lakkan. Aku mengakui segala nikmat-Mu kepdaku dan aku mengakui dosa yang aku lakukan. Maka ampunilah dosaku. Sesungguhnya tiada siapa yang dapat mengampunkan dosa melainkan Engkau. (Riwayat al_Bukhari)


Pesanan:

Hadis ini daripada Syaddad bin Aus r.a. bahawa RAsulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:"Penghulu doa keampunan (istifar) ialah kamu mengucapkan..(sebagaimana doa di atas). Sesiapa yang mengucapkannya pada waktu siang dengan penuh keyakinan lalu dia mati pada hari tiu sebelum petang (malam), maka dia akan dimasukkan ke syurga. Dan sesiapa mengucapkannya waktu malam dengan penuh keyakinan lalu dia meninggal dunia sebelum pagi, makan dia termasuk dalam kalangan ahli syurga."





p/s: when i grew up. my only FIRST hope that i always have time that i could repay back all of the sacrifices that my MUM's and DAD's had did for their children. As they deserved to live happy and peace. #LUV u maa n ayah~  

Friday, October 12, 2012

Tuesday, October 9, 2012

sebab untung ada rahim

1.) Dia bekerja dengan Allah..jadi ‘kilang’manusia.Tiap-tiap bulan dia diberi cuti bergaji penuh..7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya..

2.) Cuti bersalin juga sehingga 60 hari. Cuti ini bukan cuti suka hati tapi, cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah..Orang lelaki tak ada cuti dari sembahyang…sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya…

3.) Satu lagi berita gembira untuk wanita,sepanjang dia mengandung Allah sentiasa mengampunkan dosanya..lahir saja bayi,seluruh dosanya habis.. Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita, jadi kenapa perlu takut nak beranak? Marilah kita pegang kepada tali Allah. Seandainya wanita tu mati sewaktu bersalin, itu dianggapmati syahid.. Allah izinkan terus masuk Syurga.

4.) Untuk peringatan semua wanita yang bersuami: Seluruh kebaikan suaminya,semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung..

5.) Diakhirat nanti seorang wanita solehah akan terperanjat dengan Pahala extra yang banyak dia terima diatas segala kebaikan suaminya yang takdir sedari.. Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian Sirat,dia tak nak masuk syuga tanpa suaminya, jadi dia pun memberi pahalanya kepada suami untuk lepas masuk syurga.Didunia lagi, kalau suami dalam kesusahan isteri boleh bantu tambah lagi di akhirat. Kalau seorang isteri asyik merungut, mulut selalu muncung terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini..

6.) Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat didalam dan diluar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain. Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat Allah agar tidak derhaka denganNya. Dan semua lelaki fahami hati naluri seorang wanita & isteri agar tidak derhaka denganNYA…….

CARA BUAT RUMATE JADI SEWEL

1. Setiap hari Jumaat, pack segala barang anda dan bagitau kat roommate anda nak balik kampung. Selepas sejam, balik ke bilik & terangkan bhw takde org kat rumah. Unpack segala brg anda & pegi tidor.

2. Setiap kali roommate anda balik, jerit sekuat hati” horee…kau dah balik”. Lepas tu menari dlm 5 minit. Lepas tu, tenung jam lama2 dan tanya dia “Sepatutnya kau dah blah dah skrg”

3. Buat2 terjaga pd tengah malam, jerit kuat2 ” Tolong, kat mana aku berada ni?” dan lari keliling bilik tu. Kalau bilik kecil, cukuplah sekadar melompat 2-3 kali. Kemudian, sambung tidor. Esoknya, kalo dia tanya, pura2 tak tahu apa yg dia cakap.

4. Ambil marker, buat bulatan kecil kat lengan anda. Besarkan bulatan tu setiap hari sambil berkata “Dah merebak… dah merebak!”

5. Beli pepokok bonsai. Bercakap & tidor dengan pokok tu setiap hari. Selepas seminggu, bertengkar dgn pokok tu dan cakap “Aku tak boleh hidup sebilik dengan kau lagi” sambil keluar & menghempaskan pintu bilik dgn kuat…Buang pokok tu tapi biarkan pasu kat situ.

6. Beli pisau banyak-banyak. Tajamkan setiap malam sambil merenung roommate anda sambil berkata “Tak lama lagi…tak lama lagi…”

7. Duduk didepan papan chess dua-tiga jam tanpa buat apa2 atau cakap apa2. Lepas tu bangun secara tiba2 sambil berkata, “Siot betul, kalah lagi”

8. Setiap kali roommate balik, tutup lampu dan tidor. lepas dia keluar, bangun dan menjerit dgn kuat “Horee…!”. bukak lampu semula.

9. Pakai topi kertas. Bila dia balik, cakap “Selamat Datang ke McDonald. Boleh saya ambil pesanan anda…” Lepas tu buat muka bodoh, sambil berkata “Eh, kau rupanya…”

10. Kata kat roommate “Ada pesanan penting untuk kau”. Lepas tu buat2 pengsan. Lepas 2-3 jam, bangun dan cakap yagn anda dah lupa pesanan tu. Kemudian, cakap “Eh…aku dah ingat”. Lepas tu pengsan balik.

11. Bila roommate anda balik, berpura2 tengah telefon. Caci maki dan menjerit dengan kuat kat telefon tu. Lepas tu letak telefon dan cakap kat roommate bhw yg telefon tadi adalah mak dia. Cakap mak dia akan telefon balik.

12. Kalau roommate suka gosok gigi kat sinki, perhatikan sampai habis. Lepas dia habis, cakap dengan dia bhw anda kena ajar dia cara mengosok gigi dengan betul.

13. Edarkan risalah ke kawasan kedai/rumah kedai berdekatan rumah/kampus. Dalam risalah tu, nyatakan bahawa roommate anda hilang. Letak sekali gambar dia dlm risalah tu. Tawarkan hadiah kepada sesiapa yg menjumpai roommate anda.

14. Bila roommate anda tutup lampu pd sebelah malam, nyanyi lagu opera sekuat hati. Bila dia buka balik lampu, buat2 muka bodoh dan confused.

15. Duduk & renung roommate dlm 2-3 jam. Kalau boleh, bawa member2 sekali sambil makan kacang & popcorn. Buat macam tengah tengok wayang.

16. Masa roommate tiada, ambil deodoran dan sapukan pada seluruh dinding bilik. Bila dia balik, puji bahawa bilik berbau wangi. Lakukan selalu sampai deodoran tu habis.

17. Kalau roommate ada binatang peliharaan, spt kucing, offer utk beri makan kpd binatang tsbt. Cepat2 keluarkan botol gam atau minyak rambut sebelum dia beri persetujuan kpd kau.

18. Pegang & gosok-gosok rambut roommate anda sambil berkata “Rambut kau hitam, lurus dan berkilat la…Macam teknik rebonding…”. Sekali-sekala buat masa dia tengah tidur.

19. Mase roommate tido, bungkus dia macam kafan mayat (siap ikat), pastu panggil member dlm 10 bace yasin ramai2. bile rumet jage pakat2 buat x nmpk ape2.

20. Sebelum roommate balik dari kelas, bungkus diri sendiri macam kafan (siap ikat jugak) pastu baring senyap-senyap atas katil dia. Mesti dia terkejut sampai pengsan bila masuk bilik tengok2 ada mayat..