Thursday, October 18, 2012

P E T U A ^__^

hai uolls. hehehe. lame tak berblog. macam biase la. aka PEMALAS. nak buat macamane.. memang lahir macamtu. haha. kidding. how u guys doing? good? nice. 
nak dijadikan cerite. sekarang ni, rata rata, pergi mana mana, perempuan mesti akan jage kecantikan. semua pon mesti ade try product itu product ini. isn't it? naaahhhhh. TERASA nokkk. hahaha. even tak de duet tak de duet, hameek. product macam macam. asal keluar tv je nak. asal kuat testimoni je try. hahahaa. cit. perempuan. biase la. hahaha.

tapi tu la masalah nye. tv iklan terok sgt. aduh. testimoni melampau. sampai boleh sakit jiwe mak tgk. hahaha. terus survey and beli. aiyoo. mmg la ade yang effect die laju.. semua product, ape ape jenis sekali pon, kene ikot individu tu sendiri.. ade kesan die cepat.. ade kesan die lambat. yang tak berkesan pon ade.. hehe.. dalam masa nak carik product yang berkesan tu la kesan terhadap dompet semakin menipis. haaa..

salah satu bende femes dan akan terpengaruh adalah... jeng jeng.



product paling laris oke.. haaa. diri ku juga mencube nasib.. tapi kalah di pertengahan jalan. hahahaha.

tak berkesan utk kina la. so stop.. untung laaaaaaaaa sape yang berkesan tu kan... haaaa. 
dah la waktu try ni kulit mmg terok. dgn gelapnye sbb bernetball.. dgn jerawat tah mane dtg. euww. sakit jiwe nokk. and then. my mum cadangkan satu product yang die pakai. hehehehe. so. why not. haaa. cube tgk hasil. selepas 1 1/2 bulan pakai.



sebelum & selepas





osem kan? hehehehe. cube lah. mane tau kot bekesan ke. 




tp biase la..semua bende pon ade baik dan buruk. so jgn la asek nak salahkan product je kalau muke herot bile dah pakai.. hahahahaha. jgn salah kan iklan jugak. hahahaha. and. hati hati jugak.. kadang kadang nasib tak menyebelahi kite... kadang kadang terbeli yang palsu and terpakai.. so kena la hati hati.. oke?
bende ni ofkos ada chemical .. so kene pandai buat rawatan susulan sendiri la.. moisturizer wajib pakai.. mask seminggu 2 kali ke.. haa. kene kasi natural jugak ye..
so. why not utk penjagaan. pakai petua ke? murah sikit. hehehee.
cont dgn petua mak jemah ni kan. haaa. so searching la. ape lagi.. uweee.. share sikit dgn korang. hasilnye.

Koleksi petua ini dipetik daripada pelbagai sumber dan sumbangan orang ramai. Kemujarabannya tidak diketahui.

Menghaluskan Kulit Muka

Petua 1 : Buah tomato dikisar halus. Lumurkan pada muka seberapa ketika. Sebaiknya dilakukan pada waktu malam kerana tiada gangguan. Setelah agak lama, cuci muka dgn air suam. Amalkan selalu. Buah tomato ini juga berfungsi utk membersihkan kulit.

Petua 2 : Bancuh sedikit asam jawa bersama air dan sesudu tepong ubi. Kacau sehingga ia menjadi larutan pekat. Pupurkan kepada muka yang telah dibersihkan. Biarkan ia mengering lebih kurang lima belas minit. Selepas itu barulah dibilas.

Petua 3 : Didihkan susu segar atau pun susu tepung bercampur air. Biarkan ia sejuk lalu disapukan kepada muka. Biarkan kering lalu dibasuh dengan air bersih.

Menegangkan Kulit Muka

Petua 1 : Ambil tepung ubi kayu dan timun.Timun itu hendaklah di sagat/dihancurkan terlebih dahulu atau dilumatkan. Kemudia campurkan kedua-duanya dengan air sedikit. Kacau rata dan jangan terlalu cair. Selepas itu, sapukan ke muka dan biarkan ia kering.Kemudian basuh. Dengan cara ini ia dapat menegangkan kulit muka serta menampakkan  keputihan di muka dan menjadikan kulit kita segar. 

Petua 2 : Campurkan sedikit bedak sejuk dan beberapa titik air limau nipis. Bancuhlah bersama sedikit air dan sapukan ke muka. Kulit akan terasa pedih sedikit. Amalkan dalam masa seminggu untuk melihat perubahannya. 

Melicin dan Memerahkan Kulit Muka 

Ambil sebiji buah tomato masak,lecek hingga halus.  Kemudian pupurkan  di sekuruh muka.  Biarkan mengering selama 20 minit. Bilas dengan air bersih. Amalkan seminggu 2/3 kali.

Menegangkan Kulit Muka Dan Menghilang Jerawat 

Rebus segenggam biji manjakani di dalam periuk tanah sehingga menggelegak dan pekat. Apabila suam, sapukan pada wajah atau bahagian kulit yg anda inginkan. Tunggu sehingga kering dan cuci sehingga bersih. Amalkan setiap hari. InsyaAllah kulit tegang jerawat tiada. 

Menghilangkan Bulu Di Atas Bibir 

Semua perempuan pasti menghadapi masalah ini dan banyak juga yang berasa sangat malu dan tidak berkeyakinan diri bila bulu di atas bibir ini terlalu lebat kan. Jangan risau, cubalah petua yang saya beri ini insyaAllah berkesan kerana saya sendiri telah mencubanya dan ternyata berkesan dan kulit kelihatan lebih menarik. Caranya :Perah limau nipis dan campurkan jusnya dengan gula pasir. Kacau sebati dan kemudian sapu atau urutlah ke atas bibir. Selamat mencuba 

Menanggalkan Daki Pada Badan

Amalkan menggosok hampas kelapa pada keseluruhan badan untuk menanggalkan daki dan sisa kotoran terutama sekali di bawah ketiak, leher dan di pangkal paha. Untuk kaki yang kasar dan pecah, hampas kelapa perlu dibungkus dan gosokkan tumit ke atasnya.

selamat mencube.. and terima kasih sudi baca..

No comments:

Post a Comment